Och så var man där igen, typ.

Okej, har precis fixat och donat lite på STS ansäkningarna och nu har jag bara referenser som ska fyllas i och sen det där jäkla brevet att skriva sen är det klart, men jag är fortfarande osäker på om jag verklgien ska åka med dom? Det är ju så många som hellre föredrar SI ochman har ju typ bara hört bra saker om dom så nu blir jag lite förvirrad...IGEN! Blää det känns verklgien som att jag inte kommer komma iväg och det är bara för att jag inte kan bestämma mig, det känns ju bra?!
Det som förvirrar mig är att jag tycker det känns som att SI är så himla super duper seriösa, alltså det är klart man ska vara det och jag säger inte att de andra inte är det, men jag vet inte det är bara mitt huvud som tänker så, men å andra sidan så är de mycket billigare än STS, och det är väl det som hålelr mig tillbaka lite.
Är det någon som ska åka eller har åkt med SI eller STS och bara sådär lite på ett ungefär kan säga vad det kostade? Nej nu ska jag inte skriva mer depp, nu ska jag gå och äta någonting. ha det bra!
just är det bara i lilla TRosa som det är sjuuuukt mycket snö eller har ni också typ en meter snö? GALET! :D

Kommentarer
Postat av: Lollo

Jag har skickat in allting och blev accepterad som au pair för lite mer än 6 veckor sen, håller på att leta familj nu. Det enda jag betalt hittills är 172kr för polisregisterutdraget, så jag är inte pank än ;) Ja en av anledningarna till jag valde SI istället är ju för att de är mycket billigare än STS eller CC. SI är ju en idéell organisation, de gör ingen reklam och är inte vinstdrivande, så därför kan de hålla nere sina kostnader. Tycker det känns skönt med, att inte betala mer än man borde. Att bara betala massa pengar till organisationen för att de ska kunna göra reklam känns ju ganska onödigt. Jag har räknat ut att det kommer kosta ungefär 6000kr för mig att komma iväg.

Men joo du kommer få åka, du måste ju sluta skolan först så det går nog bra ;) Gå på magkänslan med organisationen. Skicka samma/liknande mail till både STS och SI, och se vem du tycker att du får trevligast svar ifrån, vem som låter hjälpsammast och som känns bäst helt enkelt. Hoppas du klurar ut det snart, kram!

2009-12-22 @ 15:18:13
URL: http://lizinamerica.blogg.se/
Postat av: Tinde

Ja precis, tycker Lollos idé om att skicka samma mejl och sedan titta på hur svaret är :) I grund och botten tror jag faktiskt inte det är någon större skillnad mellan organisationerna.



Jag åker med CC ja, har inte ens varit på infomöte än men har fyllt i alla SATANS papper iaf! Haha.. fytusan vad mycket frågor! Skönt att ha det över! Lyckat ill själv med pappersarbetet ;)

2009-12-22 @ 20:43:53
URL: http://theadventuresoftinde.blogg.se/
Postat av: Tinde

Hej igen.



Hittills tycker jag CC har varit toppen, verkligen! De är väldigt lättillgängliga och alltid trevliga och man känner sig inte jobbig när man ringer dem för de är alltid så tillmötesgående. STS vet jag att det var sjukt svårt att komma fram till på telefon, de gångerna jag ringde fick jag sitta i kö i typ en kvart och dessutom var de alltid sega på att svara på mail. Så so far so good :)

2009-12-26 @ 22:11:42
Postat av: Merika

Hej, av en slump kom jag in på din blogg.

Jag kan verkligen rekommendera SI, åker med dem själv och är i matchning processen och dem är verkligen noga med att allt ska gå bra och är det lilla minsta problemet eller funderingar så är det absolut inga problem att ringa eller skriva ett email till dem. När man blir matchad med en familj får man ett email om familj har hört av sig och i så fall om du och familj har bestämt att matchas o.s.v. Jag har dessutom bara fått vänta 1-1½ vecka mellan varje matchning av familjerna. Vilket är super bra. Om du har några funderingar om något som gäller aupair eller hur SI är så får du mer än gärna skriva till mig och fråga

2009-12-27 @ 22:36:09
URL: http://emmamerika.blogg.se/
Postat av: Merika

Som jag skrev tidigare SI är riktigt bra och rekommendera dem. Har inget negativ att säga om dem och har läst mycket dåligt om STS och EF. SI tar verkligen hand om sin aupairer och ber om ursäkt om det är något som går fel.

- Hur mycket erfarenhet av barn har du?

Jag har ca 600h och jag rekommendera att du har där omkring men helst lite mer för familjerna går mycket efter ditt personliga brev men också din erfarenhet av barn, du får större sannolikhet att få fler matchningar om du har mer erfarenhet. Det som är bra med SI är att du kan prata med flera familjer samtidigt för om jag inte vet fel så är det så att med STS får man bara prata med en familj åtgången. Genom att du får prata med flera familjer samtidigt är det lättare att jämföra familjerna och veta vad man är ute efter. Dessutom går det snabbare att komma iväg.

- Hur var intervjun?

Intervjun var inte alls svår och meninglöst att vara nervös. Jag vet inte om det skiljer på intervjuerna för SI och STS, men för SI så är det så att du träffar en person som har varit aupair i usa och hon/han berättar kortfattat om sitt liv där och frågar lite vad du förväntar sig av året o.s.v. Därefter så är det två saker som ska göras, intervjuaren ska ställa typ 10-15frågor på engelska till dig som du ska svara på. Efter det är det ett psykologitest(ca280 frågor på engelska) där du ska svara sant eller falsk. Det här testet är väldigt jobbigt att göra för vissa frågor är jätte konstiga och vissa upprepas men är omformulerade. Mer så är det inte.

- Hur många olika barn referenser hade du?

Jag har bara 3 referenser och SI kräver bara 3 barn referenser.

- Vart vill du helst komma i USA?

Långt innan jag sökte till organisationen ville jag till Kalifornien (som många andra) men började läsa en aupair blogg och den personen befann sig utanför NY och ändrade min inställning. Det är väldigt många familjer i östkusten som söker aupair så var inställd på det. Östkusten är dessutom bra genom att det blir inte så stor kulturkrock för i västkusten är det mycket att frun ska vara hemma medan i östkusten är det mer jämställt och så vidare.



Om du har några fler frågor så var inte rädd att fråga, ingen fråga är dum att ställa.



Ha det bra!

2009-12-29 @ 16:39:44
URL: http://emmamerika.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0