Sooo much left

Har ju som sagt mjukstartat lite med alla au pair förberedelser. I och emd att det är ett halvår kvar tills jag kan åka så har jag bara börjat lite smått med online ansökan och referenser men lite har jag fixat i allfall, men jag har det mesta kvar att fixa.

Klart!

- En childcare referens
- En character referens
- Bilder till ansökan
- Ansökningsformuläret online
- Mitt host family brev
- Pengar att betala resan med

som sagt är det lååångt ifrån mycket jag har fixat, men jag börjar som sagt få i ordning lite mer och mer och snart hoppas jag att jag får in ännu en childcare referens till!

Ska göras!

- Polisregisterutdrag
- Hälsokontroll
- En till character referens
- Minst två childcare referenser
- Kanske göra en video
- Skicka in ansökan
- Intervjun 10 mars
- Visum
- Fixa ett nytt pass
- Internationellt körkort
- Köpa resväskor

Ja, det är säkert massor mer som man måste göra men detta är vad jag komemr på men efetrsom att det är så pass lång tid kvar så är ju vissa punkter längre bort än andra, men jag ser bara fram emot allting ochdet ska bli skönt att skicka in ansökan och allt så att det händer lite grejer snart!!

Det är säkert många mer där ute i Sverige som också är super exited på att få sätta igång med allt! Right? :)
ha det bäst! :D

Kommentarer
Postat av: Anonym

hej=)ja alltså jag är redan i matchningsprocessen med CC och har en match just nu. Ja men är det så mycket billigare?:/ Man betalar väl flygresan själv med SI? Gud så jobbigt att inte veta vem som är bäst att åka med, kanske lika bra att stanna kvar hos CC för orkar absolut inte göra om ansökningarna:P

2010-01-12 @ 00:11:31
URL: http://johannagrankvist.blogg.se/
Postat av: Sofia

Jag tycker ändå du har kommit riktigt långt på din ansökan. :)



Svar: Nu har jag till och med fått ytterligare en ny tid. Klockan halv 11 samma dag. Men då blir jag färdig med interjuven ännu lite tidigare. ;) Men som sagt så ligger jag ju egentligen inte till så jätte bra med mina timmar, eftersom det bara är min lillebror jag har tagit hand om. Men det ser ju bra ut med många timmar. ;) Så jag tror egentligen du ligger bättre till som tar hand om massa olika barn, och några som inte är dina släktingar också. :)



Precis, ibland är dom typ sötast i världen. och ibland är dom jobbigast i världen. :P Och lyssnar inte alls på vad man säger, utan gör bara som dom själva vill. Jag vet inte heller om jag skulle vilja ha någon som är över 12. Delvis för att då kan det ju bli så "du kan inte säga vad jag ska göra, för du är inte min mamma" osv. Det går ju inte lika bra att "bestämma" över en 14 åring. Men där emot skulle jag kunna tänka mig en familj som har ett barn som är 16 eller äldre. För då blir det säkert mer som en kompis (om man kommer överens vill säga). Nej jag har fyllt i att jag kan tänka mig ta hand om barn 2-6 år. Fast egentligen vill jag bara ha 4-6 år (4 är gränsfall, men det skulle fungera om barnet inte har blöja och att familjen värkar jätte bra). Men jag var ju tvungen att fylla i den rutan, för det fanns ingen annan.

Jag valde också SI för att jag hade hört mycket bra om dom. :) Så jag hoppas att vi har gjort ett bra val nu, men det tror jag. precis, priset är ju också bra med SI. ;)



Ja nu har jag väntat väldigt länge på att få åka tycker jag att jag ska få åka i mars också. :P Tack, tack! Det ska bli riktigt roligt att få dela med sig av hur det går med allt. Det är ju oftast alltid roligare att läsa om personer som är i samma process som en själv. Och det är ju väldigt ont om bloggar som började blogga innan dom åkte. Så jag hoppas att min blogg blir bra. :) Och det ska bli väldigt kul att få följa din blogg och när du blir färdig, hittar familj och allt. :D

2010-01-12 @ 12:36:04
URL: http://sofiaaupair.blogg.se/
Postat av: Lollo

Hej! Vad trevligt att mina kunskaper kan komma till nytta då :P jag är så galen på att leta information så det är väl därför haha. Men jag har fått med alltihop som det kostar tror jag :) Det enda som kan tillkomma är typ portot du måste ha för att ambassaden ska skicka tillbaka ditt pass till dig, tror det kostar runt 60-70kr. Sen har de också höjt den subventionerade flygavgiften till 350 euro istället, cirka 3500kr då. Och sen tillkommer reskostnader när du ska åka till ambassaden i sthlm också, men det beror ju helt på var man bor hur dyrt det blir. Men jag tror faktiskt att man kommer iväg för 6000kr hos SI, hoppas på det iaf :)

Matchningen är fortfarande helt död. Om inget händer nästa vecka så hör jag av mig till SI alltså.

Du har ju kommit en bra bit ändå tycker jag! Roligt! :D

2010-01-12 @ 12:40:19
URL: http://lizinamerica.blogg.se/
Postat av: Lollo ♥

SV: Jo det var ju en bra idé!

Ska börja på det nu ikväll :)

Kan kanske göra det efter stad i Sverige på denna då och vilken organisation man ska åka med :) vilken åker ud med? :o

2010-01-12 @ 17:32:52
URL: http://theaupaircousins.blogspot.com/
Postat av: Lollo

Ja jag tror iaf inte att jag glömt något livsviktigt eller svindyrt där. Hoppas inte det! :P Ska sätta ihop en lista sen när jag kommit iväg hur mkt min totala kostnad blev, har redan nu börjat skriva upp alla pengar jag lagt ut. Nu är det ju bara polisregisterutdraget, men ändå... Och förhoppningsvis kommer jag iväg innan juni så du kan se det sen innan du åker ;)



Jo men du har ju i stort sett allting klart innan intervjun, bara några referenser och kanske en video. Jag har ju inte gjort mer än det heller. Okej, jag har köpt en resväska. Men annars så. Du lär ju bli klar med det du måste ha klart till intervjun i mars iaf :)

2010-01-13 @ 18:04:13
URL: http://lizinamerica.blogg.se/
Postat av: malin

det där låter sjukt nice, åker själv med SI och ska ha intervjun den 3 mars, vill åka i augusti, ... men VILL ÅKA NU!!!! :P

2010-01-14 @ 15:01:52
URL: http://wakoo.blogg.se/
Postat av: malin

när vill du själv åka? :O (:

2010-01-14 @ 22:47:01
URL: http://wakoo.blogg.se/
Postat av: malin

Ja det var sjukt skönt att ha brevet färdigt nu (: kan ju ändra sen om jag ångra mig ;P .. Jaha ja men det känns som att "alla" åker runt juli/augusti och september typ, man lär väl inte bli ensam :D



hur mycket barntimmar har du som inte är släkt btw? :O

2010-01-15 @ 18:13:47
URL: http://wakoo.blogg.se/
Postat av: malin

Jaha ja vad bra (: jag har väl runt 350-400 utan släkt och typ 1300 med släkt tror jag det var, nåt liknande iaf :P

har snart fått tillbaka alla referenser, två kvar bara så får se vad som det stå (:



2010-01-19 @ 20:30:32
URL: http://wakoo.blogg.se/
Postat av: malin

Ja det känns helt okej, men jag håller ju på att passa dom ännu så är väl uppe i minst 400 sen, hur mycket har du från släkt då? om du har nåt? (: Ja fast du har ju nästan kommit minst lika långt, haha - tyckte det personliga brevet var så jäääävla svårt ;S

2010-01-19 @ 21:31:48
URL: http://wakoo.blogg.se/
Postat av: malin

men ja precis, det är synd art bara 50 räknas, men jaja man får väl ta det ;P - 9 små kusiner var inte illa! haha



ja personliga brevet var jätte svårt, man ville ändås skriva att man kan vara fjantig typ, men också seriös, men gick ju inte ihop alls, haha! fick svar från min intervjuare idag att dom gillade brevet, skulle ändra en sak bara, tur de (:

2010-01-20 @ 16:25:25
URL: http://wakoo.blogg.se/
Postat av: Emilia, au pair i Los Altos,CA

Tack för att du tycker det :).



Ja, det kan jag göra. (När det inte regnar 24/7 som de gjort deesa tre dagarna) haha.



Kul att du med vill åka som au pair, lycka till och fråga bara om de är något du undrar över!



kram

2010-01-21 @ 01:51:18
URL: http://emilia1.blogg.se/
Postat av: Lollo

Jaa det känns verkligen bra. Och nu fick jag en match till idag, så jag känner att nu har det verkligen börjat! Har inte fattat det innan känner jag, nu känns det verkligen PÅ RIKTIGT. Jag skulle liksom kunna åka till USA till den familj jag pratat med inom några månader? Det känns knasigt.

2010-01-23 @ 22:26:24
URL: http://lizinamerica.blogg.se/
Postat av: Lollo

Ja nu har det verkligen börjat! Känns så bra nu när jag väntat så länge!

2010-01-24 @ 18:08:13
URL: http://lizinamerica.blogg.se/
Postat av: Sofia

Svar: Ja det är super kul att jag äntligen är igång på rikgit! :D Jag hoppas verkligen att jag kan få min första match nästa vecka redan. :) Jag vill ju ändå åka ganska snart (jag har satt den 15 mars som mitt tidigaste avresedatum). Så det är ju nästan bara 1 månad dit. Så familjerna borde ju börja höra av sig. :)



Hur går det för dig? :) Har du myckt kvar på din ansökan?

2010-01-31 @ 18:11:50
URL: http://sofiaaupair.blogg.se/
Postat av: Sofia

Svar: Jag hoppas verkligen att den perfekta familjen dyker upp snart. :D Det är ju bara lite mer än 1 månad till mitt tidigaste avresedatum. Så jag hoppas att jag hittar en familj snart. :) Jo jag är faktiskt lite nervös. Jag är mest nervös över att någon familj bara ska ringa helt plötsligt. :P



Men då är du ju snart färdig! :D Vad roligt! Polispappret fixar du ju på interjuven. Och hälsa pappret behöver du ju inte göra för än du har en familj. :)

2010-02-02 @ 00:31:17
URL: http://sofiaaupair.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0