I think I 've made my decision

Jag har varit i matchningsprocessen sedan i slutet av Juli och hittills s har jag haft 19 matchningar, allt från Ohio och D.C till San diego och Florida. Jag har fortfarande inte hittat min familj ännu. När jag åkte till malaysia var min plan att jag skulle matcha med familjer här nere som jag har gjort nu och trodde att jag skulle hitta min familj innan jag åker hem till Sverige igen den 21 december, alltså 3 veckor kvar nu, men jag tror inte det kommer hända tyvärr...

i 2 års tid så har jag snackat om au pair, tänkt på au pair minst 1 gång om dagen, säkert många fler, förstår ni hur mycket det är och jag är säkert inte ensam! Men 2 år är lång tid och jag trodde att jag äntligen skulle få åka iväg nu i jan/feb. Men jag ser inte det hända. Jag läser MASSOR av au pair bloggar varje dag, jag kollar på facebook på SI's sida och CC's sida för att se vad som händer därborta och jag är verkligen heeelt besatt av att kolla min mail en gång i kvarten.

I några dagra nu så har jag varit såå otroligt stressad och otålig. Det har inte gått alls som jag tänkt mig och jag börjar tappa mitt tålamod. Jag mår dåligt av att jag inte hittat min familj och går stressad varje dag och tänker på au pair hela tiden, och jag känner att jag inte orkar längre, jag orkar inte vänta och jag orkar inte kolla min mail längre,det är fasiken inte bra att kolla mailen så ofta som jag gör.

Jag har alltid haft lite plan B:er, åka till England eller norge och jobba och tjäna ihop lite pengar för att sedan åka som au pair. Nu känns det som att jag måste ta ett beslut om jag ska fortsätta att hoppas på att jag får en familj eller att jag helt enkelt åker hem och tar det lugnt för att sedan åka till norge och jobba, så det står alltså mellan norge och usa.

Fördelar att åka som au pair nu:
- jag kan träffa hedvig i staterna, vi kan hälsa på varandra (hon åker hem i september)
- Jag kommer ÄNTLIGEN iväg
- Jag får träffa människor som jag har haft kontakt med ett tag nu, som redan är i USA
- Bra erfarenhet

Nackdelar med att åka som au pair nu:
- Jag har inte så mycket pengar då jag varit i malaysia nu, och att åka med lite mer fickpengar är ju alltid liite roligare
- Jag får vara med min familj endast en kort stund för att sen åka iväg ett helt år
- att åka om man är över 21 år och kan gå ut var som helst är ju ganska så grymt, jag är bara 19
- jag kanske inte kommer iväg i jan/feb som jag ville utan kanske mars/april

Fördelar med att åka till Norge:
- Jag får träffa nya människor
- jag får vara med miin familj längre innan jag måste åka
- Jag kan hälsa på min familj när jag bor i Norge
- Jag får bra erfarenheter
- Kommer tjäna pengar så att jag kan spara ihop lite och kunna använda dem till au pair när jag åker senare
- Jag kan gå på min älskade kompis Sannas student!

Nackdelar med att åka till Norge:
- Jag kommer inte åka till USA, utan skjuter upp det lite för att åka till Norge

Om jag åker till Norge så betyder det inte att jag inte kommer åka som au pair. Jag snackar alltså inte om antingen eller situation för att åka som au pair till USA det kommer jag göra, men nu kanske helt enketl inte är den bästa tiden för mig. Man kan ju åka som au pair ända tills man e 26 så jag har tid på mig.

Så min plan skulle se ut ungefär såhär om jag väljer norge:

Jag flyttar dit med 2 andra tjejer och den ena verkar hur go som helst. Vi skaffar jobb och lägenhet och jag jobbar som tusan i några månader, kanske från feb till efter sommaren eller längre jag vet inte riktigt, jag sparar ihop pengar och när jag bestämmmer mig för att flytta tillbaka till Sverige så är jag hemma en stund och sen åker jag som au pair till USA då eller så flyttar jag och Hedvig till England och jobbar och har det skoj, för detta är också en dröm för mig. Sen efter england eller så har jag fortfarande tid på mig att åka som au pair!

Enligt mig låter Norge planen grym i mina öron, det passar nog mig bättre just NU! Och vem vet jag kanske får jobb på något dagis vilket gör att jag får ännu mer barnerfarenhet och bättra på det på min nya au pair ansökan!

Många säger att jag ska åka till USA, men det är också många som säger att jag ska ta norge! Så det är typ 50/50 på rösterna från kompisar och så haha^^ Men enligt mig leder nog norge, jag har bestämt mig till 95% att det blir norge istället för USA, men still 5% kvar att lägga till, så beslutet är inte taget än men jag kommer bestämma mig väldigt snart, innan vekcna e slut i allafall!!

Något som är härligt att höra och känna är att kompisar och alla stöttar en, hjälper sååå mycket!!
och jag saknar mina vänner där hemma och ska bli så roligt att se dem igen, det bästa som finns att höra är att man är saknad!!

With the decision to be continued........ ;)

Måste bara säga tackk till er som hjälpte mig i inlägget under, såå snälla!! :)
Och om ni vill få ni mer än gärna säga vad ni tycker om mitt beslut! aldrig fel med lite åsikter! :)



Kommentarer
Postat av: Frida

jag tycker du ska vänta och tänka på saken!

Det låter bra med norge, men bara du inte går runt i Sverige och inte gör någonting! Det kommer vara jätte tråkigt när du är iställd på att resa liksom!



Men vänta med beslutet så länge du kan, du kan ju få fler personer som matchar! :)

2010-11-30 @ 08:12:28
Postat av: malin

du vet vad jag tycker (y)

2010-11-30 @ 11:41:41
URL: http://wakoo.blogg.se/
Postat av: Madde

Hallå där! :D



Daamn, va likasinnade vi verkar vara! Jag håller också på att nästan kväver mig själv med planering kring resor och Norge och allt! haha :D just för att jag har sån sjukligt stor upptäckarlust! :)



Har precis som du tagit studenten i somras, men har till skillnad från dig inte lämnat Sverige. :/ (i alla fall inte mer än förra veckan då vi åkte till Oslo över dan, men det räknas nästan inte ;P) Har jagat runt efter kompisar, men de kan inte åka, antingen för att de har jobb - eller för att de inte har några pengar! Tough stuff! :P



Så jag tänkte bara mejla dig lite såhär lagom random, och se om du kanske vill åka med mig och min tvillingsyster till Norge i vinter/vår & tjäna resepengar? Eller varför inte Egypten om 1-2-3 veckor? ;P Fast det stod väl att du kom hem först 20 december, så det är väl kört ioförsig! :P



P.S, jag är också supersugen på att åka till USA som au-pair, men tänker vänta med det till 2012 eller något sånt. :) Så där är vi oxå lite lika kanske ^^ ;P



Hoppas du kan bestämma dig iaf! :) Vad du än gör, så tror jag det kommer bli bra på nåt sätt, man lär sig alltid nånting på vägen, you know!



Ha de gött i alla fall! :)



//



Madde, Göteborg :)



2010-12-01 @ 00:30:12
Postat av: Cornelia

Jag tycker att det verkar smart att åka till Norge samtidigt som du fortsätter med matchningsprocessen, på så vis slipper du ju gå hemma och stressa över det också och du har tid att välja rätt familj istället för att känna att du är tvungen för att du verkligen vill komma iväg.. Men tänkt på att grejen med Norge är att det tar ett tag innan man faktiskt börjar gå plus..



Lycka till :D

2010-12-01 @ 03:40:54
URL: http://www.conken.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0