Här kommer mina svar....

Här är frågorna ni ställde och jag ska försöka svar på dem så bra jag kan! :)

Hur länge kommer du vara i USA?

Svar: Planen är den att jag ska vara här i MINST 1 år, vilket jag tror att jag kommer vara! Just nu trivs jag super bra med min familj, men alla har sina ups and downs, och det är ju normalt, så ibland kan man säkert känna att man bara vill hem och skita i allting som har med USA och au pair att göra. Man kan u också förlänga sitt år och det är ett alternativ jag är öppen för om jag verkligen trivs hos familjen! :) Så det är tänkt att jag ska stanna här i allafall i MINST 1 år!

Vad händer när du kommer hem?

Vad som händer när jag kommer hem är lite luddigt än eftersom att jag inte kommer komma hem igen om tidigast 1 år... Men planen är väl kasnke så att jag och en av mina bästa vänner Hedvig ska flytta någonstans och jobba, kanske England? Eller plugga utomlands eller typ backpacka! Ingenting är sagt än, men vi har några planer att smida vidare på! :)

Har du haft ett seriöst förhållande? I såna fall hur länge?

Ehm... Hmm, svaret är nej. Jag har faktiskt aldrig haft en pojkvän i mina äldre dagar haha ^^ Jag vet inte riktigt om jag är en förhållande typ och om jag ska vara ärlig så har jag inte kännt något behov att ha en pojkvän, jag tycker att mina vänner och min familj och mitt liv räcker gott och väl just nu! :)

Vad gillar du för musik? 

Jag gillar all sorts musik! Verkligen nästan allting, kanske inte hårdrock och metall och musik i den riktningen, men annrs typ allting! Gengrerna jag föredrar mest är nog Hip hop, pop och R n B. Men som sagt gillar det mesta! :)

Var det svårt att ta det amerikanska körkortet?

Ehm, denna frågan så kan jag tyvärr inte svara på för jag har inte tagit mitt körkort än och vet faktiskt inte riktigt när jag kommer ta det heller. Men jag har hört av många andra au pairer att det ska vara relativt lätt att ta. Teori boken man får är väldigt tunn och det känns som att det nog är liiite lättare att ta det amerikanska körkortet än det svenska!

Hur fick du ihop dina barntimmar?

Jag fick ihop några barntimmar från mina kusiner och min lillebror, och sen satt jag barnvakt och så praktiserade jag på ett dagis för ett tag sedan.

Har du några tips på hur man ska framställa sig själv i sin ansökan på bästa sätt?

Oj svårt att svara på för jag ahde själv lite problem när det gällde brevet. Men mitt tips skulle nog vara att man verkligen på ett bra sätt försöker visa sin personlighet, även fast det är svårt genom text, men på något vis kanske man kan visa lite i sitt brev hur man är som person och måla upp en bild för familjen som läser ens brev. Sen skulle jag också tipsa om att skriva mycket om din barnerfaranehet och vad du brukar göra med barnen du har tagit hand om! Du ska ju ta hand om en familjs barn så det tittar dem nog mycket efter!

Hur många barntimmar hade du?

Kommer inte ihåg det exakta antale men hade runt 3200 timmar. Vissa har mer och vissa har mindre. 200 timmar är det enda som behövs men det är ju inte negativt att ha mera.

Har du någon bernerfarenhet med barn under 2 år?

Ja det har jag, jag har från min lillebror och från barn jag passat. Men om du ska passa ett barn under 2 år, kom ihåg att få papper på det så att familjen och organisationen du åker med verkligen ser att du har gjort det.

Hur är det att ta hand om så pass gamla barn? Fördelar och nackdelar?

Det finns såklart både för och nackdelar så jag skriver mer om dem..

FÖRDELAR
- Du behöver inte springa runt och leka med barnen på samma sätt som med en 2åring.
- Du kan ha en lite bättre konversation med barnen om det skulle vara något problem
- Dem kan ta hand om sig själva bättre än en 2åring
- Du blir som en storasyster för dem

NACKDELAR
- De är äldre och vet vissa regler bättre än du, vilket resulterar i allafall för min del nu i början att de sa åt mig hur jag skulle hantera en situation, vilket blev vääääldigt jobbigt
- De kan vara ganska så kaxiga om de bara är några år yngre än dig
- De rättar varandra, alltså säger till varandra vad de får göra och inte göra, vilket också är jobbigt då det ska vara du själv som ska bestämma när du är den som har ansvaret
- Man kan inte gulligulla på samma sätt som med en 2åring

Alltså det finns säkert kanske några fler fördelar och fler nackdelar, men kan inte komma på fler just nu. Men det som är otroligt bra med äldre barn är att de klarar så mycket själva! Även fast jag gör mycket för dem så kan dem om jag säger till dem göra saker sjölva istället för att jag ska göra det åt dem.
Det absolut jobbigaste är när de rättar en, när de säger "så brukar inte mamma göra idag eller bla bla bla." Då blir man vilsen och man vet inte riktigt hur man ska göra!

Men min vmamma har sagt till mig att när hon e borta och jag har ansvaret så är det MINA regler som gäller. Så idag tillexempel så åkte jag och ungarna i bilen och jag ber G hämta posten och det gör han. När han kommer tillbaka till bilden och vi ska köra ner till vårt hus på våran långa nerfart så säger jag att de ska ta på sig säkerhetsbältena, då säger G "Men nej varför då? Mamma säger att vi inte behöver ha dem på när vi åker här ifrån och till huset" Först blev jag lite tveksam och tänkte ge mig, men sen så skärpte jag mig och sa att "Okej kul att eran mamma säger så men nu är det mina regler och jag vill att ni båda sätter på er säkerhetsbältena", och de försökte protestera men jag klippte av dem direkt i meningen och sa bara igen ""sätt på er säkerhetsbältena" och de gjorde det! och då VANN jag! hahah :D Nej men det gäller verklige natt visa att det är en själv som är den vuxa med äldre barn, att det är du som bestämmer när inte mamma eller pappa är hemma! att det är dina regler och inte deras!

Hoppas ni fick det svaren ni ville! Om ni undrar något mer så är det bara fråga på! :D
Nu ska jag ta och ringa Hedvig och sen kanske kolla på någon serie, det tänker jag unna mig för imorgon ska båda barnen till skolan och då är jag ledig mellan 8-2.50 och vid 3.30pm så kommer min Vmamma heeeeem!!!! SKÖNT!!! I'm signing out now! TJAO!!

BTW. Jag älskar min familj! Mamma och pappa jag vet att ni läser och det är faktiskt inte såhimla svårt att kommentara här, fråga er andra dotter så ska ni se att hon hjälper er!! :D NI ÄR BÄST!


Pappa och Mamma i Malaysia! Saknar er och älskar er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0